Which of my photographs is my favorite? The one I’m going to take tomorrow. - Imogen Cunningham

In de vorige blog heb ik de theorie van de hyperfocale afstand uitgelegd. Bij deze afstand (hangt af van brandpunt, diafragma en camera) strekt de scherptediepte zich uit van de helft van die afstand tot oneindig.

Iedere keer als ik op mijn fotografie reis iets nieuws leer en dat was dit zeer zeker het geval, kijk ik terug in hoeverre ik dit, al dan niet per ongelijk, heb gebruikt.

De start is zoals eigenlijk altijd, de EXIF informatie van de foto. In dit geval gaat het om de tags (let op, deel komt uit de makers notes, die gelden niet voor elke camera):

  • Focus Distance 2; dit is geen heel accuraat getal, maar zeer bruikbaar voor dit soort analyses
  • Hyperfocal Distance; hoef je niet zelf dus niet uit te rekenen voor bestaande foto's
  • Focal Length, F Number, Circle Of Confusion; om de hyperfocale afstand te berekenen, als die niet in de Exif zit
  • Focus Location; dit zijn 4 getallen, de eerste 2 zijn de lengte en breedte van foto in pixels, de laatste twee de x en y positie, gerekend van linksboven). Je kan dan bepalen waar de camera heeft scherp gesteld.

Met deze informatie kan je dan terugkijkend zien waar is scherp gesteld, hoe ver dat was en wat de hyperfocale afstand was.

Voorbeeld 1:

Foto Mont Saint-Michel

Hyperfocal dist: 4,26m, Focus Distance 2: 4.01 m

 

Je ziet hier dat is scherp gesteld op de bovenkant van het dak (geel rondje), op 4 meter afstand, de hyperfocale afstand is 4,26 m. Volgens de theorie is foto scherp vanaf 2,13 tot ∞. En dat klopt ook: de hele toren en het hele wad daarachter is scherp.

Voorbeeld 2:

Foto Mont Saint-Michel

Hyperfocal dist: 9,06m, Focus Distance 2: 4.71 m

 

Er is scherp gesteld op de rand van het dak het torentje. Het wad op de achtergrond is inder scherp dan het torentje. Om de grote leegte van het wad te benadrukken had een scherpe achtergrond mooier geweest. Als ik had scherp gesteld op de rand van het dak achter het torentje, had ik precies de hyperfocale afstand gebruikt. Met als resultaat een scherp torentje en een scherp wad.

Voorbeeld 3:

Dit is mijn meest voorkomende situatie. Scherpstellen op de achtergrond, geen rekening houden met de hyperfocale afstand.

Foto Mont Saint-Michel

Hyperfocal dist: 17,06m

Scherpgesteld op een plek op de loopbrug, had een grotere scherptediepte van de voorgrond opgeleverd.

Bij het analyseren van een aantal foto's merk ik, dat het bijna niet te doen is om keuzes te maken waar scherp te stellen, daarvoor heb ik eigenlijk onvoldoende inzcht in hoe dit precies werkt. Globaal zijn de theoretsiche aspecten nu bekend, maar hoe ga je dit nu praktisch om met hyperfocale afstand en scherptediepte? Daarover meer in de blog: Scherptediepte berekenen.